Klub

Tento klub si klade za cíl rozvíjet vnitřní motivaci dětí k poznávání světa, jejich nadání v souladu s jejich potřebami a silnými stránkami jejich osobnosti. 

Podstatnou součástí klubu je rozvoj sociálních dovedností dětí, navázání přátelství – protože kamarádi na stejné vlně jsou v životě opravdu důležití. A v podstatné míře i podpora spolupráce mezi dětmi na společných projektech. 

Zároveň je činnost  doplněna našimi sobotními expedicemi, v čase od 9,00 do 16,00 hod.

Klub má k dispozici nádherný bazén se slanou vodou a lektorku plavání. 

Před zaplutím do různých témat a našich myšlenek mohou děti zaplout do vody a před svými  aktivitami se krásně zrelaxovat

Cílem klubu je podporovat prostřednictvím níže uvedených aktivit následující:

  • všeobecný rozvoj nadaných a mimořádně nadaných dětí

  • podpora silných stránek dětí, se zaměřením zejména na oblast přírodních věd (matematika, chemie, fyzika, biologie, astronomie),

  • podpora vzájemné spolupráce nadaných dětí (v rámci společných projektů),

  • propojení nadaných dětí a utváření přátelství mezi nimi,

  • rozvoj komunikace, vyjadřovacích a prezentačních dovedností a čtenářský klub,

  • podpora vnitřní motivace, samostatnosti a kritického myšlení,

  • poskytování informací ve vzájemných souvislostech,

  • podpora dětí v rozvoji jejich silných stránek, popř. podpora v účasti na olympiádách (Matematický klokan, Logická olympiáda, Pangea atd.).

Aktivity:

  • FIE (Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování) a MIU (metoda instrumentálního uvědomování)

  • zábavná a hravá matematika s lektorem z ČVUT

  • projekty, tvůrčí dílny, vědecké experimenty a zkoumání (mikroskop, chemické pokusy atd.)

  • 1× měsíčně expedice – exkurze na zajímavá místa v Praze, návštěva divadla, muzea, a z toho zpracované aktivity či projekt

  • kooperace s rodiči – exkurze na pracovišti rodičů

Co jsme dělali a čemu jsme se věnovali v roce 2023/2024 – pouhý výběr z našich aktivit:

Projekty:

  • projekt Hodnoty a jiné ceniny – exkurze do světa platidel, mincí, drahých kovů, aneb co má pro nás doopravdy cenu?  Hodnoty jako zdraví, přátelství, láska, harmonie …

  • projekt Mapy, cesty a čáry – jak se najít, neztratit v krajině ani životě, co nám v orientaci pomáhá a jak mapu vytvořit pro sebe i ostatní? Jak se i podle špatné mapy můžeme někam dostat, když máme otevřenou mysl?

  • projekt  Analýza a syntéza – co všechno můžeme rozložit a zase složit. Jaké je to složit něco nového, co ještě nikdo nevymyslel?

  • projekt Elektřina – nejen o Nikolu Teslovi, a o čem bychom si s ním dnes povídali?

  • projekt Voda – jak moc je pro nás důležitá, kde se vzala, jak si rozumí vodík a kyslík v jiných sloučeninách, a dokážeme vodu již vyrobit sami?

  • projekt Potraviny – potraviny jednoduché a složité, a jak je to vlastně s těmi procenty? Z čeho dnešní potraviny jsou a co ta éčka a názvy, kterým není vůbec rozumět?

  • projekt Myšlenkové mapy – jak náš mozek přemýšlí, proč je dobré vnímat to, jak přemýšlíme a jak nezapomenout na to podstatné

Přírodní vědy:

  • matematika, a kde všude ji využijeme, a jakou má matematika vlastně historii

  • usilovný trénink na Matematickou olympiádu, geometrie a složitější slovní úlohy

  • chemie – periodická tabulka prvků – jak všechno souvisí se vším a chemie je všude kolem nás

  • mikroskop – pod mikroskop jsme dali skoro všechno, co jsme našli

Ostatní, neméně důležité aktivity:

  • povídali si o představivosti, o hranicích všeho možného až po nekonečnost vesmíru

  • z osobností jsme zaměřili pozornost na Nikolu Teslu, jeho život a vynálezy

  • bavili jsme se u rozebírání elektronických věcí současnosti a vymýšleli vynález, který ještě neexistuje

  • zkoumali věci pod mikroskopem

  • dalekohledem pátrali v dálce

  • podívali se do historie na staré mince (denáry, pražské groše, tolary)

  • hráli na schovávanou

  • zatímco se kluci věnovali elektronice, s děvčaty navrhovaly šaty

  • kreslili a vymýšleli

  • věnovali se intenzivně MIU a FIE

  • protahovali se, cvičili a dýchali, a blbli😊

  • povídali si o škole, spolužácích a spolužačkách, kamarádech a kamarádkách, o tom, jak se učíme budovat přátelství, a na jakých hodnotách přátelství stojí, vycházet s ostatními, i když nám něco vadí, o zdravých hranicích

  • plavali nad vodou i pod vodou, skákali do vody a vymýšleli různé vodní hry

  • přespávali v klubu, chystali si svačiny

  • muzicírovali u piána, flétny a u zpívání

  • smáli se u slovních her

Učili jsme se, jak:

  • udělat první krok, když se bojíme, že je úkol pro nás příliš těžký

  • čelit tomu, že všechno není perfektní

  • naše vnímání o složitosti úkolu předjímá způsob našeho řešení

  • s úsměvem jde všechno líp

  • komunikovat efektivně (a jak se třeba domlouvají včely nebo mravenci)

  • s radostí překonat překážky

  • se každodenní drobné dobré návyky sčítají v náš prospěch

Z našich exkurzí:

  • v rámci projektu Voda do Staré čistírny odpadních vod v Bubenči

  • v rámci projektu Hodnoty a jiné ceniny do České národní banky

Co se dětem mimo jiné líbilo:  

Líbilo se mi rozebírání počítačů.

Děláme zábavné věci.

Líbilo se mi volné plavání, přespávačka v klubu, matika s Danem, FIE a MIU.

Líbily se mi pokusy s potravinami.

Líbily se mi přestávky, hry a aktivity, které děláme.

Přeju si, aby byl tento kroužek až do naší dospělosti.